Monday, October 29, 2012

Powerage

AC/DC - Powerage (1978)



Cd kedua AC/DC saya selepas "Back In Black". Sebenarnya untuk zaman Bon Scott, saya cuba untuk mendapatkan "Highway To Hell" atau "Dirty Deeds Done Dirt Cheap" atau mungkin "Let There Be Rock" seperti yang dicadangkan rakan2...tapi saya kalah bid...disebabkan Powerage ada "Sin City"...antara lagu AC/DC yang saya kenali...saya mencuba Powerage.

Seperti Back In Black...saya cuba menghayati Powerage selama seminggu...terutamanya ketika memandu dan menolong isteri mengosok baju (sebenarnya memang itulah sahaja masa yang saya ada untuk mendengar muzik kebelakangan ini).

Sama seperti Back In Black...Powerage juga mengunakan konsep yang sama...straight simple blues based rock n roll...crank up the guitars to 10 and have fun...iyer...sememangnya itulah konsep rock n roll...rilek2 sudah...kalau anda nak memberatkan kepala...AC/DC sesungguhnya bukan untuk anda.



Sesuatu yang saya rasa agak kurang dengan album ni cuma dari segi melodi...2nd half dari album ini pada saya agak mendatar...lagu yang seolah2 sama sahaja...mungkin sebab tu album ni agak kurang disebut berbanding album2 era Bon Scott yang lainnya...Walaubagaimanpun selain Sin City...lagu2 seperti Rock And Roll Damnation, Riff Raff dan Down Payment Blues patut saya sebut antara lagu terbaik dari album ini.

Apa2 pun AC/DC tetap AC/DC....Angus Young tetap hebat...takder yang salahnya dalam muzik mereka...dan saya sangat tertarik dengan vokal Bon Scott...kalau Brian Johnson dikatakan lebih banyak menjerit...suara Bon Scott lebih natural...lebih power...memang tak salahlah kalau ramai fan AC/DC tetap menyanjungi beliau sehingga kini...

Powerage bukanlah untuk mereka2 yang baru nak belajar dengat muzik AC/DC...tapi untuk yang lainnya...This is Rock N Roll!!!.


7 comments:

  1. RIP Bon Scott...saya prefer vokal dia...

    ReplyDelete
  2. ACDC...tak leh masuk.... pernah pinjam kaset member...hari tu jugak kasi balik...hehehhe

    ReplyDelete
  3. Ijau...saje2 jer test...nak tau apakebenda yg best sangatnya dorang ni...

    ada lagi entri pasal ACDC...tungguuuu...

    ReplyDelete
  4. zaman ballbreaker album aku suka betul.
    Jadi No Bull nye dvd tu aku suka la.
    Bila masuk stiff upper lips aku terus kureng balik.

    ReplyDelete
  5. ..bagi aku ACDC adalah Bon Scott & Angus Young..No doubt..

    ReplyDelete