Tuesday, March 13, 2012

Terlalu Istimewa

Bila terbaca kisah Nurul Nadirah...memang rasa sedih la...terkenang anak bongsu aku yang sebaya...kena pulak lokasi kejadian bukanlah jauh pun dari tempat aku...mungkin ini satu lagi peringatan kepada ibubapa termasuk aku...kerap sangat dah berlaku...

Suasana persekitaran sekarang bukanlah lagi seperti 30,40 tahun yang lalu...dulu ketika aku sebaya tu...duduk di kampung...memang takder masalah dan sudah menjadi kebiasaan kanak2 bermain2 di luar rumah tanpa pengawasan...lepas celik mata...aktiviti kanak2 adalah bermain di luar...selagi mak tak jerit makan tengahari...selagi bapak tak jerit dah waktu maghrib....memang tak duk dalam rumah...dan kena suruh pergi ke kedai sorang diri yang jarak kedainya lebih 100 meter pun bukanlah perkara yang luarbiasa....tu lum bab gi sekolah jalan kaki sorang2 yang jaraknya ada yang lebih 1 km...memang tak rasa bahaya pun...suasana adalah selamat...tapi sekarang jauh berbeza...

Mungkin bagi ibu Nurul..ianya perkara biasa...menyalahkan ibunya memang lah mudah...tapi mungkin aku tak pernah duduk di flat...aku tak tau dan tak paham caranya...aku selalu nampak budak2 kecil berkeliaran ke kedai sorang diri kat kawasan flat berdekatan rumah aku...itu memang pemandangan biasa...kalau pikir logiknya...rumah kat tingkat atas...kedai kat bawah...waktu siang...orang ramai...memang la tak bahaya....tapi zaman sekarang ni bukanlah zaman selamat untuk kanak2....kita tak tau pun ada jer orang yang berniat jahat di sekeliling kita...tak orang tak kita...tapi kalau dah terkena menyesal pun tak berguna...

Adakah bumi Johor makin tak selamat?...bukankah Malaysia dikatakan negara ke 19 paling selamat...lebih tinggi kedudukannya dari Singapura....apa nak jadi agaknya dengan manusia hari ini....

Al fatihah buat adik Nurul Nadirah Abdullah...takziah buat keluarganya



"Kau terlalu istimewa
Kasih dan sayangmu terpancar
Seikhlas tiada batasan
Terus membara
Terkilan rasa jiwa
Ingin ku lihat mu dewasa
Apa daya
Tuhan lebih menyayangimu

Ku pasti kau berbahagia
Duduk di sampingnya
Mendengar cerita
Sekadar rahsia"





6 comments:

  1. bintulu pun pernah ada kes tahun lepas... blog molotov cocktailz ada cover sket ceritanya...

    ReplyDelete
  2. Al_Fatihah.

    This present times is not suitable to let children walk alone.I pledge to all and myself never to let our children out of our sight.
    Please monitor all the times.

    Benda-benda macamnie buat aku takut pasal anak aku jauh dengan aku.

    ReplyDelete
  3. Kita sekarang sudah menuju ke zaman jahilliyah... bagi aku kita sebagai masyarakat kena peka dengan keadaan sekeliling..amik tau setiap perubahan disekeliling kita..aku pun ada anak juga...aku turut bersimpati

    ReplyDelete
  4. tumpang sedih. This is the state of the human civilization sekarang ni.

    ReplyDelete
  5. Gua x boleh baca...


    dlm paper ckp : 'saspek bunuh sebab nenek Arwah tu hina dia'....kena kutuk terus nk bunuh org? senang sgt solution dia..

    ReplyDelete
  6. ..anak bongsu aku pernah 'hilang' kejap dalam kompleks membelibelah..tak lama 5 - 10 minit jee..tapi aku tetap mengeletar seluruh badan...terbayang border Siam yang tak jauh dari situ...Fuhhhh...

    ReplyDelete