Thursday, March 15, 2012

Made In Japan

Yang 20 tahun dah...yang 30 tahun pun dah...ni yang 40 tahun pulak



Deep Purple - Made in Japan (1972)

Sebenonya album pilihan tahun 1972 aku adalah Machine Head...tapi disebabkan aku dah pernah buat entri pasal Machine Head...jom layan cerita adik beradik Machine Head...kenapa aku cakap adik beradik?...pasal album live ni dirakamkan semasa tour Machine Head...

Dulu aku pernah cakap ada 5 album live yang aku suka... Iron Maiden - Live After Death, Scorpions - Tokyo Tape, Slayer - Decade Of Aggression, Judas Priest - Priest…Live! dan Tesla – Five Man Acoustical Jam...tapi atas cadangan kartunis lagend En Gayour...aku try dengar Made In Japan...dulunya bukan aku tak pernah dengar...tapi disebabkan aku tak ada kasetnya...so just dengar gitu2 ajer...cuma baru2 ni bila aku berjaya beli cdnya...dengar semula...memang betul apa kata En Gayour....album live ni memang patut masuk list album favourite live aku...



Seperti tajuknya....ianya dirakam di Osaka dan Budokan Jepun...tak sure adakah Deep Purple adalah yang pertama rilis album live Jepun ni...pasal lepas dari ni berderet2 semua band pun nak rilis album live kat Jepun...rasanya penangan dari album ni la kot...

Bagi aku ini adalah era terbaik Deep Purple...era Mark II...lineup yang paling lejen dan paling aku suka...semua lagu2 lejen dari 3 album klasik  Mark II..."In Rock", "Fireball" dan "Machine Head"...berjaya dirakamkan secara live dengan sempurna...album ni takder touch up touch up...apa yang kita dengar itulah yang berlaku kat Jepun pada malam tu...banyak lagu yang pada aku Ritchie Blackmore & the gang improvise jadi bertambah sedap dari versi studio...cekidot solo gitar kat Child in Time dan Smoke on the Water....memang power...tapi paling aku suka part Ian Gillan dan Riche Blackmore perang mulut vs gitar kat lagu Strange Kind Of Woman tu...best betul...



dorangnya performance memang tip top...Blackmore dan Gillan tak yah cerita la...Roger Glover, Jon Lord dan Ian Paice semua pun tahap terbaik time ni....walaupun kalau pikir2...ni zaman tahun 72...zaman2 guna drug tu perkara biasa..takder pulak dorang main terkucil ker apa kan...giller best dengar Hammond organ Jon Lord dalam ni...

 Kualiti rakaman pun sedap...Martin Birch la kan...tapi banyak orang cakap dengar versi LP album ni lagi best sound dia.... lagi bagus dari cd...so...patut ker aku terjebak dalam arena piring hitam manis ni?...heheh...cukup la cd jer...ni pun dah buat aku tak cukup makan...hahaha...


7 comments:

  1. aku dah tengok deep purple live 4 kali. memang best.
    tapi harap kalo ada kali kelima,
    harap dorang main Wasted Sunset.

    hehe.

    ReplyDelete
  2. perang mulut gitar dan vokal juga ada dalam lagu Dazed and Confused (LED ZEPPELIN How the West Was Won). Cuba compare dan bagitau mana lagi best?

    ReplyDelete
  3. ..setelah puluhan tahun mencari dan menanti akhirnya tahun lepas aku dapat LP Made In Japan ini dari member FB...Pernah try kat Ebay tapi kalah rupanya rezeki aku dapat gak sudahnya...

    ReplyDelete
  4. tengah layan DVD DEEP PURPLE _ PHOENIX RISING - menceritakan DeepPurple zaman Mark berapa eh? yang ada Tommy Bolin as a guitarist tu.

    ReplyDelete
  5. Deaf...dia nak lagi best kalau dapat nengok MK2 sendiri main live Wasted Sunset...

    Dr Ben...aku dah lama dengar lagu tu...tapi konpem aku akan bias...pasal pada aku Purple > Led Zep...Blackmore > Page dan Gillan > Plant....hahaha...

    Wan...aku banyak kali nak tejebak ke lembah LP ni...tapi pikir2 balik cukup la...anak nak susu...heheh..

    Portdy...Tommy Bolin MK4...aku ada buat entri pasal mamat ni dulu...album solo dia memang superb!!

    ReplyDelete
  6. ya, guapun terfikir gak... lepas album made in japan, banyak tul band dari u.s. dan eropah menyerang jepun dan mengeluarkan live album seperti made in japan. mungkin ni album rock live yang pertama kat jepun. ntah la.

    pada gua, kehebatan made in japan seperti rainbow on stage

    eh, bila masa gua cadangkan album ni kat lu? kalo cam tu pas ni lu cite plak pasal album live MSG - One Night at Budokan ( 1982 )

    ReplyDelete
  7. Gayour...gua lupa ah kat komen entri gua yang mana ntah lu cadangkan album ni...

    MSG - One Night at Budokan gua dah pernah buat dah beb...

    ReplyDelete