Monday, October 11, 2010

si lebah...




Sepatutnya aku nak sambung cerita pasal tawarikh bola..tapi tetiba aku rasa terpanggil nak menyentuh isu pengabungan antara Johor dan Johor FC...

Rasa marah dan sedih pun ada jika perkara ni benar2 berlaku...buat sesapa yang masih tak tau...sila baca SINI...dan SINI..pelik...sejak bila pulak orang tua ni ambik tau pasal bola????

Johor FC memang dekat dalam hati aku....kenapa dekat?..pertamanya kerana aku pernah bekerja dengan company yang menubuhkannya...dari PKENJ FC asalnya (bermain dalam liga FAM...juara 2 kali..) hingga menukar nama kepada Johor FC ketika bermain dalam liga M...keduanya...tambah dekat lagi...padang latihan dorang berdekatan ngan rumah aku...so memg dekat la kan..hihi..

tak der sapa boleh menidakkan...Johor FC adalah sebuah kelab bolasepak yang paling berjaya dalam sejarah bolasepak Malaysia...di uruskan dengan profesional...tambah pulak dibelakangnya adalah Jcorp...sebuah syarikat gergasi dari Johor (KFC,Kulim,KPJ antara anak syarikatnya...)..walaupun masa awal penubuhannya...kita orang mengeluh...abis la duit bonus kitaorang pergi kesana...heheh...tapi aku memang menyokong mereka lebih dari pasukan Johor sendiri...tak kisah la kalau dulu2 selalu dapat masuk free dengan mengunakan muka sebagai tiket...maklum yang jaga pintu masuk tu kawan2...hahaha...

tapi semenjak aku dah tak berada dalam Jcorp...aku memang jarang dah pergi stadium Pasir Gudang...tapi still aku follow game dorang kat suratkabo...kenapa aku still folo walau aku bukan staff Jcorp...macam aku ada terbaca sesorang tulis kat forum Johor FC...perasaan "sense of belongin"...sesapa yang bagi idea untuk menukarkan nama PKENJ kepada Johor FC tu pada aku sangat bijak...pasal apa bijak...degan menggunakan nama "Johor" tu...bukan sahaja staff Jcorp dan anak bini dorang je yang menyokong....tapi nama "Johor" tu menyebabkan seluruh anak Johor akan menyokong...tu sebab Johor FC ni berjaya...walaupun kelab2 lain pun banyak duit....Public Bank, Naza, Proton, MK Land, TM FC, My Team dll...tapi dorang ada ker membesar dengan penyokong2 mereka...kalau kita2 yang takde kena mengena ni tak kan la tak pasal2 nak sokong MK Land contohnya...dapat diskaun beli rumah ker apa kalau sokong dia.."sense of belonging" tu memang takder kat kelab2 lain...so camner kelab2 tu nak jadi macam Manchester United,Liverpool,Real Madrid,AC Milan dll...tapi benda ni memang ada kat Johor FC...

beb...Johor FC ada padang latihan sendiri...ada stadium sendiri...tak macam team2 negeri lain termasuk Johor yang kena sewa Stadium Larkin setiap kali nak lawan...tu yang banyak hutang tu...maklum la ketika diawal penubuhannya...memang ada wakil yang di hantar ke Old Trafford untuk belajar bagaimana menguruskan bolasepak secara pro...benda tu memang dipraktikan di sini...cari penaja sendiri...jersey pun guna jenama sendiri...maklum la kalau nak harap FAM apalah sangat...FAM memang double standard...walaupun bertanding kat kejohanan yang sama...Liga M...Piala Malaysia...geran untuk pasukan kelab ciput...tak sama macam peruntukan yang diterima oleh persatuan bolasepak negeri...tapi penguruan bolasepak negeri memang hampeh...sentiasa di penuhi oleh golongan2 politik yang ntah kan tau ntah kan tidak pasal bola...yg penting masyuk....sehinggakan pentadbiran kucar kacir...gaji player pun berbulan tak bayar...apa hal???...

ni bila PBNJ terdesak...team negeri Johor dah terduduk....tetiba guna kuasa veto nak suruh bergabung...boleh agak dah...pengabungan bukannya ada membawa apa2 kebaikan pun pada bolasepak Johor...team Johor bukannya ada star player pun...gabung bukannya jadi kuat pun...tapi apa aku nampak kat sini lebih pada sebab duit...iyer la...bila bergabung...segala tajaan dan wang Johor FC dari Jcorp akan berpindah ke PBNJ...langkah bijak politik PBNJ kan?...bila duit sendiri dah abis..tak reti urus dengan betul...nak makan duit orang lain pulak...last2 esok semua pun lingkup...apa la nak jadi bolasepak Malaysia...orang makin kedepan...ni makin ke belakang...sepatutnya kelab2 yang berjaya ni patut disokong....bukannya dimakan untuk kepentingan pihak2 tertentu...apa yang akan berlaku kepada player2 dan staff2 Johor FC jika bergabung...kena tamat kontark?? kena vss??...nak bagi makan apa kat anak bini dirang nanti?...kat negara maju....kelab bermasaalah...contoh Liverpool (sorry yer liverpool fan :P)...ada ker dorang suruh bergabung ngan Everton....ada ker Man Utd kena bergabung ngan Man City?...Arsenal ngan chelsea ngan Spurs...ada pulak satu negeri tak boleh banyak wakil...nanti konpius...aku rasa yang konpius tu orang yang buta pasal bolasepak tapi nak becakap pasal bola...kat Liga J...liga paling berjaya kat Asia...mana ada main negeri2 beb...semua kelab...cari dana sendiri...baru la pro namanya....bila la FAM dan persatuan negeri nak bukak mata...bila???

banyak lagi kalau aku nak membebel...tapi nanti membabitkan hal2 sensitip orang2 besar dan politik pulak...kang kena blacklist pulak blog aku ni...apa2 hal pun memang aku tak bersetuju dengan pengabungan ni...tak der kebaikan pun...Johor FC dah punya sejarah dan fan base sendiri...Johor sepatutnya belajar dari Johor FC...tak semestinya abang tu lebih pandai...janganlah beri alasan konon2nya untuk mengembalikan kegemilangan Johor...peminat bola bukannya bodoh...rasa dengki dan menyelamatkan kroni2 PBNJ tak kan menyelamatkan bolasepak Johor pun...PBNJ perlu bertanggungjawap di atas kegagalan mereka....bukannya cuba mengalihkan perhatian untuk bergabung...aku walaupun bukanlah die hard fan...memang menentang pengabungan ni...Johor FC tak perlukan orang2 PBNJ,orang politik,kerabat untuk berjaya...kami dah buktikannya pun...

apa2 pun semoga kita berjaya menentang Pahang dalam suku akhir Piala Malaysia esok...semoga kita berjaya menang Piala Malaysia...supaya mata2 kat FAM dan PBNJ tu celik sikit!!!!

***aku dah draf ni semalam...tapi nampaknya sokernet dah cover dulu...tahniah la untuk bebudak sokernet

6 comments:

  1. terbakar jiwa baca entry ni bro...

    ReplyDelete
  2. dulu everytime aku gi komtar, aku mesti fall in love ngan jersey johor fc.

    ni pasal orang mata merah kot tengok johor fc, professionally run, dah masuk last 8 malaysia cup, tu ah nak ambik jalan mudah.

    Kenapa tak johor nye team pun cuba belajar dari johor fc?
    sapa tahu negeri johor nanti ada dua team kuat giler disegani.

    ni ambik jalan mudah combine.

    aku nak gi beli jersey johor fc la sebelum nanti dah gabung aku dah terlambat nanti

    ReplyDelete
  3. Portdy..sesekali kena gegar...heheh..

    Deaf...kedai kat Komtar tu dah takder...bertahun renovate tak siap2...nak cari gi kat Kotaraya atau Menara Ansar...sarang JKing...

    Jemz...err...alamak...org Jcorp la...dengar cerita banyak dapat bonus tahun ni...heheh..

    ReplyDelete
  4. ..Komtar dah tinggal ofis je, budak2 AG pun dah naik seram bangunan asik goyang dan bergegar, jgn buat pasal, adik beradik gua ramai kat sana...

    *lari topik seh comment gua ni...

    ReplyDelete
  5. Oooo nak gabung ke...???
    Tak patut...tak patut!!

    ReplyDelete