Friday, October 29, 2010

Arah

Beberapa hari lepas aku dapat berita yang gitaris kumpulan Junction Amir telah kembali ke rahmatullah...sakit asma kalau aku tak silap...berita ni tetiba buat aku teringat2 pasal kumpulan Junction ni..



kalau korang pernah baca entry aku pasal Urgent - Wajah Mistikal kat SINI...aku pernah cerita macamaner 1st time aku tau pasal Junction dan album pertama dorang Arah...

Tahun 1988...tahun yang dah susah nak cari kaset pirate...tu jam Arah ni keluar saing2 ngan Wajah Mistikal...bebudak sekolah yang tak berapa berduit macam aku ni terpaksa la kongsi2 sorang beli yang ni sorang beli yang tu...pasal nak dengar semua la kan...macam aku cerita dulu...towkey kedai yang dah kenal beno ngan aku tu tunjuk 2 kaset yang baru sampai...member aku nampak cover Arah ngan posing band Junction yang nampak rock tu terus sambar...aku takder pilihan...ambik jer la Wajah Mistikal yang covernya Urgent pakai baju mat smart tu...(tahun 86 hingga 88...adalah tahun2 yang aku dan kekawan sekolah aku aku cuba beli semua rilisan rock tempatan yang keluar...)

Bila sampai rumah...test dengar...kami sama2 menyumpah...dressing nampak ganas...lagu meleweh...bagus lagi Urgent...itu lah reaksi pertama kitaorang...rasanya disinilah bermulanya era lagu rock leleh meleweh tu...Junction yang jadi trendsetter?...err..mungkin kot...antara sebab yang aku sikit2 mula tinggalkan rock melayu...

Junction ni berasal dari Segamat...tak silap Simpang Jabi...tu yang asal dapat nama Junction tu...tapi time aku duk Segamat dari 1989 hingga 1992...tak pernah pulak terserempak ngan dorang ni...kalau Burnmark (jugak asal Segamat)...selalu jugak...tapi bila tengok Junction ni...aku selalu teringat Stryper...satunya imej sama...nampak ganas...part lagu slow memang meleweh abis...jenis guna piano pun ada(Demi Cinta Setia - Honestly)...suara Hatta pun jenis kecik halus macam Michael Sweet...ada sikit2 persamaan la...


Kalau tak silap...Arwah Amir yang berdiri 2 dari kiri...rasanya beliau lebih kepada 2nd gitaris...ntah la tak pernah nengok dorang live...yang kat muzik2 tu nampak bukan dia yang menyolo..


Apa2 pun yang buat aku respek Junction ni lagu semua dorang buat sendiri...ini baru namanya rock band kan...patutnya semua band rock Malaysia kena macamgini...tak silap aku dorang mula start popular bila lagu Akan Ku Kenang dan Tak Mungkin Lagi masuk Muzik Muzik tahun tu...pastu tour dorang ngan Kingsway tu kan..tu jam URTV keluarkan gambo dorang posing ngan tour van ada cap kingsway tu...sayang tak simpan lagi URTV lama2 ni...

Mungkin bebudak sekarang kenal Junction pasal lagu2 meleweh dorang...tapi aku dulunya terbeli jugak kaset ni akhirnya pasal aku suka lagu Dosa...lagu yang heavy...ada unsur2 speed...suara jerit high pitch ala2 King Diamond...sayangnya kenapa la dorang tak banyak buat lagu2 jenis camgini...lagu2 heavy lainnya yang ok mungkin Arah Kehidupan...lain2 tu pada aku biasa2 ajer...sebenonya selain Dosa...lagu2 lain tak seheavy mana pun...tapi kalau korang suka lagu2 rock leleh...ada banyak lagu yang pasti korang suka...contoh Demi Cinta Setia,Akan Ku Kenang,Tak Mungkin Lagi dan Kenangan Berlalu...

Sayangnya harta2 karun yang dah jadi sejarah muzik negara ni syarikat rakaman tak berminat untuk meriliskan balik...kecuali kompilasi lagu2 leleh macamgini la kan..



tak berapa minat pun cd ni...pasal semua lagu slow...dah tu takder pulak lagu slow favourite aku Menunggu Hadirmu...beli dulu pasal nilai sentimentalnya sahaja...tapi untuk dijual...sorry la...heheh..


Takziah buat keluraga Allahyarham Amir (Mohamad Amir Ahmad)...semoga rohnya dicucuri rahmat...Al-fatihah.

12 comments:

  1. Orang rumah aku minat na dengan HAtta ni,Asyik pasang lagu "kisah cinta antara kita", temper betul aku...

    ReplyDelete
  2. aku ingat baju raya aku tahun 1989 dulu t-shirt rok junction dan gersang ;)

    ReplyDelete
  3. Jangan main2 sama ini band..

    Mama Juwie sangat suka sama ini band..hahaha

    ReplyDelete
  4. Portdy...kombinasi Hatta/Juwie > Saairi Amri + Eddie Hamid...

    tak boleh blah dia punya meleweh...hahaha...

    Ijau...dedulu aku pakai t-shirt logo Megadeth...bebudak rock kampung aku ingat aku peminat kumpulan Mega...siak arr...

    Zan...hahaha...lirik mama mmg meruntun perasaan la...habis sekotak tisu dia punya feel...

    ReplyDelete
  5. ...setuju dgn Portdy, lagu 'Kisah Cinta Antara Kita' tu macam ada puaka seh...

    Demi Cinta Setia tu terbaik, eh... kena kutuk lagi la gua ni karang, damn!

    ReplyDelete
  6. dulu ingat penyanyi dia pompuan..ishh rupanya laki2

    ReplyDelete
  7. gua tengok konset junction dalam siri konsert tajaan rokok kingsway kat bahau. gua banging sorang2. harharhar!

    kenangan lama bro!

    ReplyDelete
  8. mhagnoth...warna tu 1 hal...kalau ko tengok betul2...Hatta tu pakai seluo 2 lapis...nak kaver kaki kurus kot...heheh..

    ReplyDelete