Saturday, December 12, 2009

Angel Rat

Kebanyakkan dari koleksi kaset aku dah berjaya aku upgradekan ke cd…tinggal lagi beberapa keping yang aku tak berjaya…samada aku tak jumpa atau dah jumpa…tapi mahal giler harganya…salah satu darinya adalah Angel Rat dari Voivod..



Album ni lebih kurang sama kes dengan Cold Lake dari Celtic Frost…album yang tak disukai oleh fans mereka sendiri kerana muzik mereka berlainan dari kebiasaannya…tapi yang peliknya…album2 camgini lah yang susah nak cari kat pasaran..kalau terjumpa mahal la pulak harganya…

Kaset ni dulu aku beli kat Muzika Record, Plaza Kotaraya, JB…dah tak ujud pun kedai ni sekarang…tanpa test cuba try…nampak je nama Voivod.. (masa tu aku dah biasa layan album lama dorang seperti Killing Technology,Dimension Hatross dan Nothingface)…terus aku sambar kaset ni..walaupun kotak dia ada retak sikit…maklum la ikut kata mamat yg jaga kedai tu (aku dah lupa nama dia)..dia bawak kaset ni dari Muzika Singapura…so tu jer la satu2nya stok yang ada…

Balik rumah…pasang…aku rasa macam tak percaya pulak…2,3 kali aku belek sampul kaset tu…betul ke ni Voivod…kenapa tak macam Killing Technology atau Nothingface??? Pelik sungguh.....maklum la zaman takder internet..nak cari info pun tak dapat…mula2 tu rasa menyampah…tapi lepas dengar 3,4 round…sedap pulak…akhirnya album ni menjadi salah satu favourite album aku dari Voivod…

Voivod ni memang susah nak kategori muzik dorang..asik berubah2..thrash? hardcore? speed? Space?..progressif metal?..tapi album ni rasanya mereka betul2 berubah..aku tak tau nak kategorikan apa…ada sikit2 space rock atau mungkin dorang nak jadi progressif rock kot…siap mengunakan penerbit album2 Rush, Terry Brown lagi..perubahan yang cukup mendadak ni membuatkan peminat2 mereka yang belum bersedia memboikot album ni..



Album ni sebenarnya bukan la tak best..tapi bagi yang dah biasa dengar Voivod mungkin susah nak terima ini Voivod…tapi kalau korang 1st time dengar dan tak pernah dengar Voivod..tak der masalah kot..banyak lagu yang best2..album ni tak lah seberat album2 sebelumnya…lebih ringan…simple..tak complex sampai pening dengar..sangat catchy…vocal ala2 pop dari Snake sangat lazat…melodic bass line dari Blackie (yang keluar dari Voivod sebelum album ni rilis) dan ketukan drum Away yang penuh groove… walaupun tak seganas album2 sebelumnya…tapi yang pastinya..riff2 dan solo gitar Piggy still mendominasi keseluruhan album ni..ada orang cakap…ianya seperti album Rush dari kacamata Pink Floyd…atau Rush versi laju…mungkin kot…kekadang jugak aku rasa album ni macam album2 alternatvie band2 90’s tu…

Semua lagu aku suka…tapi antara lagu yang paling favourite pada aku adalah Panorama, Clouds In My House, The Prow, Angel Rat,Golem, The Outcast, None Of The Above...iskh..hampir semua ahh…



Kepada sesapa yang minat rock..progresif..alternative atau maybe grunge sekalipun..aku rekomen album ni…kepada yang metal tak ingat…mungkin ni bukan untuk korang..


#…setau aku En Ben kita ada cd album ni…semoga apalah kiranya dapatlah beliau menjual kan cd tersebut berdasarkan harga kekawan kepada aku…hahahaha…







6 comments:

  1. ceh sampai hati ko samakan Angel Rat dengan COld Lake... mana ada sama la. Angel Rat ni masih avantgarde sedangkan Cold Lake absolutely nonsense.

    Rare? Aku ada dalam bentuk CD apa... tapi kaset tu pun rare gak ;)

    ReplyDelete
  2. nice, thanks for the info. 1st time dengar.

    ReplyDelete
  3. Abang Ben...selera memasing..gua takder hal layan cold lake...cherry orchard layan apa..

    err..gua tau lu ada...dah tu bila nak jual lelong kat gua...haha

    Speed...no hal..kekawan tak mau lawan

    ReplyDelete
  4. haah
    aku pon 1st time dgr~
    otai beb

    ReplyDelete
  5. aku doakan semoga lu dpt cd tu cepat2 dr Abg Ben... huhuhuhu

    ReplyDelete
  6. piggy is dead! tapi voivod trus hidup kerana mereka antara band metal hebat yang hanya setapak di belakang the big four. bukan voivod tapi coroner yang dilebel "rush of thrash metal". gua suka band ni.

    ReplyDelete