Friday, July 10, 2009

Juara Juara Rock

Entry deaf yang cuit sikit pasal kaset Juara Juara Rock inspired aku untuk entry kali ni..

tahun 87...tahun irama rock tengah menganas kat Malaysia...lahirnya kompilasi Juara Juara Rock ni...selain Battle Of The Bands dan Clash Of The Band..inilah kompilasi yang aku suka sesangat...menampilkan 5 buah kumpulan dari pertandingan Juara Rock iaitu May,D'Febians,Metalian,Burnmark dan Scandals...

inilah zaman dimana kumpulan rock masih betul2 bunyi rock...bukannya zaman awal 90an startnya rock leleh...lagu slow pun masih kuat touching rocknya..seingat aku zaman ni aku dan member2 memang ketagih nak dengar rock melayu...asik layan omputeh jer kan...so setiap rilisan kaset rock masa tu memang pastinya kita orang beli..tak kira sapa..Wings,Belantara,Gersang,Junction,Urgent,Desire,Penyengat,Love Hunter,FF dan macam2 yg aku pun dah lupa dah..gilir2 beli pastu dengar ramai2...kalau ada yg berkenan..boleh bawak jamming...hehe...those were the day...



tapi kaset Juara Juara Rock ni tak der gilir2...Tiga2 volume aku beli...pasal aku memang minat sangat...seingat aku JJR1 aku beli pirate..JJR2 mula beli pirate pastu upgrade ori..JJR3 memang beli ori...sayangnya JJR2 yg ori dan JJR3 aku tak tau mana dah hilangnya...tinggal 2 yg pirate ni ajer..



kemudiannya tahun 1998.. keluar pulak versi kaset remastered ni..dalam betuk 2 volume..terus aku beli jugak..kira upgrade dari pirate punya la...tapi Vol 1 nya pun hilang ntah kemana..seingat aku kaset ni beli kat Jaya Jusco Wangsa Maju,KL..




Last sekali keluar pulak versi cd ni pada thn 2001...memang aku nanti2kan la...tak pikir panjang terus beli (ni beli kat S'Mart Pandan,JB)...ada 2 volume...sayangnya versi cd ni tak complete...ada 2 lagu tak der...Pemuzik Muda - May dari JJR1 dan Insaflah - Burnmark dari JJR2...sayang sungguh..kenapa ek...kalau lagu melayu ni selalu sangat dorang kalau keluarkan semula atau remastered..mesti macam melepaskan batuk di tangga...sepatutnya album2 yang dah jadi khazanah negara macam JJR ni diriliskan semula dgn packaging yg sempurna...inlay yg dalamnya ada info yg lengkap...baru la generasi2 baru dapat info...ni ntah apa2..tapi nak buat camnerkan...dari takder langsung...baik ada..

Antara yang menarik seperti kebiasaannya adegan copy mengcopy la kan...Febian - Peperangan ngan Metallica - Creeping Death, May - Derita Bangsa ngan Judas Priest - Sentinel dan ada lagi yg aku dah tak ingat dah..

Bolehlah dikatakan kesemua lagu dari 3 volume ni aku suka...kalau memuda dulu 30 lagi ni semua aku hafal...anytime nak celen karaoke...hehe..nak kata mana satu kumpulan lagi best...susah...masing2 ada sound dan trademark sendiri...

Antara yg wajib korang dengar la...kalau yg heavy Pemuzik Muda(JJR1),Derita Bangsa(JJR2),Gadis Misteri(JJR3) - May, Kuasa(JJR1),Kuasa 11(JJR2),Gadis Kota(JJR3) - Scandals, Peperangan(JJR1),Roda Penghidupan(JJ2)- D'Febians, Kabus(JJ1)- Metalian, Insaflah(JJ2) - Burnmark

Yang slow aku suka Sketsa Sebuah Cinta(JJ3),Bayangan Hidup(JJ2) - May ,Secebis Rayuan(JJ1), Galeri Kasih(JJ3) - Burnmark, Tetap Di Sini(JJ1),Segala Untukmu(JJ2),Biarkan Aku Sendiri(JJ3) - Metalian, Cinta Pertama(JJ1),Kehilangan(JJ2) - D'Febians, Rindu(JJ1),Musnahlah Sebuah Impian(JJ2),Penantian Yang Tak Pasti(JJ3) - Scandals

pergh...kat 80 peratus dari total lagu..baik cakap semua jer ek...hehe...macam aku cakap awal tadi la..aku memang suka JJR ni...mungkin pada masa tu tak banyak rilisan rock melayu kan...so apa yang ada tu memang senang la nak lekat kat kepala...

Cuma satu yg sampai sekarang masih jadi tandatanya pada aku..sapa yer BOUL?..Pada yang tak tau BOUL ni la yang lukis cover untuk JJR2 dan JJR3...bukan tu saja..cover Search Mentari Merah dan Sofea Kembali pun dia yang lukis..ada sapa2 tau..


dari 5 kumpulan ni...semua dapat menghasilkan album solo kecuali Scandals...tak tau kenapa...padahal gitaris dia dasat2..Joe Wings dan Opie Bloodshed..nanti kalau rajin aku review satu2 kaset kat atas ni...

last...aku masih mencari Clash Of The Band..aku tau ada dikeluarkan dalam bentuk cd tapi sampai sekarang aku tak jumpa...sesapa yang ada ternampak kat mana2 sila bagitau aku..terimakasih.

23 comments:

  1. ohh secebis rayuan originated dari sini eh?

    baru tau seh...

    ReplyDelete
  2. wah, menarik. Menunggu untuk di review.

    ReplyDelete
  3. Best.. best.. Aku suka Febians lagu Peperangan tu..huhuhu.. "Hulurkan tangan mu, tanda perpaduan..."..err dah lupa la lirik dia.

    ReplyDelete
  4. clash of the band tu yg ada band2 helter skelter, last minute, les mayor tu kann..??

    ReplyDelete
  5. gua stop dengar rock melayu lepas dengar Juara-juara Rock ni la. Menyampah sungguh (tolak Febians). Yang lain2 tu adalah acuan asal untuk band pop rock later days (Spoon, Scoin etc) dan industri rock kangkang ni pun jadi produser punya arena. Lambakan terjadi.

    Aku tak tau mana menariknya bila everyone jump in the wagon masa tu.

    Nampak macam arrogant statement gua ni tapi realitinya camtulah time tu gua rasa. Gila, Form 1-2 dah rasa macam tu.

    Menarik gak entry ni, nanti ada masa gua bantai habis-habisan rock kangkang malaya kat entry gua nanti hahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. balas boss jgn tak balas..dah lama tak update blog tuu

      Delete
  6. portdy..iyer betul! gua suka gitar work Joe dalam versi JJR1 ni..kalau versi album dah tak best sangat..

    speedrider..Insyaallah..satu masa nanti

    takilala..gua sambung
    'hapuskan segala persengketaan,
    Ingatlah kau semua,
    Jangan terpedaya,
    Hilang segala-galanya kerna peperangan..'

    hentam je ni ingat2 lupa..hehe

    eddie...yer betul..tapi gua suka yg vol 1 jer...tak der les mayor ahh..

    ReplyDelete
  7. Abang Ben..i beg to differ..
    gua rasa album2 rock melayu sebelum thn 88..kebanyakan masih sound rock kerana band2 ni kebanyakan dah ujud sejak awal 80an lagi dan ada antaranya sezaman ngan Search..ambik contoh Gersang la...Ist album dorang heavy tu..tapi band2 yg thn 88 keatas lah yang majoritinya band2 producer yang ahlinya cuma tau bergambar kat cover tapi tak main pun kat album...memang hampeh...gua pun menyampah.

    gua pun start tinggalkan rock melayu selepas tahun 88...bila keluar band2 leleh macam Mega,Meditasi,Dinamik dan ntah apa2 yg mula huruf S tu semua...Search pun gua tinggal...tambah pulak tahun 88 tu dah kenal thrash kan..apa barang main rock leleh...hehe..

    gua rasa lu kena dengar JJR semula la...hehe

    ReplyDelete
  8. JJR....aarrrgghhhh...aku dah kenal rock omputeh baru ini JJR kuar...potong steam aaa...!!! Rasa macam tak ori...tapi apa2 hal pun ni le permulaan lambakan rock malaya...

    ReplyDelete
  9. zaman emas rock/metal mengganas di seluruh dunia!
    sungguh seronok bila diingat, bila dikenang! gile tul masa tu!
    melambak2 band rock. ada yang okey ada yang hampeh. harharhar!

    lu lupa satu band ( pada gua )yang betul2 metal tegar iaitu BABYLON. perghhh! dia punyer sound betul2 metal. dengar saja debut album diorang. bedesing!

    metalfire!

    ReplyDelete
  10. ada la beb clash of the band

    tu hari kan dah buat satu set gitu boxset gitu...

    di dada ku..dan di dada mu...
    ewah.

    ReplyDelete
  11. skid..pasal dah banyak dengar rock omputeh la nak layan yg melayu pulak..

    gayour..gua babylon ni gua tak follow la...tu jam gua dah thrash sangat la konon...haha..

    deaf..tau..tu yang aku nak..x jumpa pulak jual kat jb ni..Spore ada lagi eh?..kirim

    ReplyDelete
  12. aku suka lagu makan hati ulam jantung, & bukan untuk selamanya..huhu solo piano dia membunuh.

    ReplyDelete
  13. dari dulu smpi skrg hanya bbrp kerat band je yg masih survive... (may, wings, search) yg lain biasanya 1 album top lps tu senyap... mcm ni la klu stakat harapkan komposer2 lain buatkan lagu, klu sendiri yg kompos mmg tiap2 thn dpt kluar album (mcm band2 barat)

    tp xpa, jgn lupa janji kita "janji rock!"

    ReplyDelete
  14. ha'ah betul cakap depp,

    Life record sudah release balik COTB Trilogy, boleh check kat website Life Records , harga RM32...

    try2 la bro tengok kat JB,
    wa tolong tengok2 kat Muor,Melaka, Pontian.

    ReplyDelete
  15. juara2 rock part tu heheheh gambar gitar dia tu macam gitar aku la hehehehehe

    ReplyDelete
  16. this is the last album rock melayu yang aku minat. lepas tu semua meleleh leleh sampai letih. burnmarks dengan gitarist Joe( ingat ingat lupa) antara band yang aku respect. Metallian dengan image kemas pun gua minat...very nostalgic man.

    ReplyDelete
  17. Portdy...JB memang tak der...puas dah gua cari..

    Rockspot...memang nostalgia bro..Metalian vocalistnya cikgu...kena la kemas...hehe

    ReplyDelete
  18. Bro, bleh share download link kt sini terutama yg juara juara rock vol.2 CD. Sbb x jumpa kt website lain download kecuali yg vol.1. Bleh ke upload bro?

    ReplyDelete
  19. En faiz...sorry bro..aku mmg tak buat upload2 ni.....tp kalau ko serius nak...kontek aku...aku copy kan jer...

    ReplyDelete
  20. bro, kira kita ni seangkatan la...BOTB 1 kat Stdm Merdeka happening, tiket RM10 tapi rasa mahal masa tu. Album rock Melayu yang paling best bagi aku ialah dari kumpulan Melon King - Sayembara Kuasa. dia punya penangan macam boxing TKO round 1.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Respek gak Melon King ni...selain Metalasia...tak banyak band melayu yang main genre power/speed metal...

      Delete